Home » System Zarządzania Jakością w motoryzacji według normy IATF 16949

System Zarządzania Jakością w motoryzacji według normy IATF 16949

Norma IATF 16949 została opublikowana 1 października 2016 r. i zastąpiła dawną normę ISO/ TS 16949. Stanowi ona rozszerzenie normy ISO 9001 – poza jej ogólnymi wytycznymi zawiera elementy dotyczące wyłącznie przemysłu samochodowego. System zarządzania jakością wg normy IATF 16949 dotyczy takich aspektów działalności, jak projektowanie, produkcja oraz montaż i serwis produktów motoryzacyjnych. Przejścia na nową normę należy dokonać do dnia 14 października 2018 r.

IATF 16949 to Specyfikacja Techniczna ISO, która integruje systemy jakości w branży motoryzacyjnej. Zawarte są w niej wytyczne dotyczące takich obszarów jak: planowanie jakości, dokumentacja techniczna, audyty, analiza systemów pomiarowych, zakupy czy badanie wyrobu niespełniającego wymagań. Norma IATF 16949 została opracowana przez Międzynarodowy Zespół Operacyjny dla Przemysłu Motoryzacyjnego (IATF) we współpracy z Międzynarodową Organizacją Normalizacyjną (ISO), ujednolicając amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA 6.1), francuskie (EAQF) i włoskie (AVSQ) systemy jakości w branży motoryzacyjnej.

Nad wdrożeniem IATF 16949 powinny się zastanowić organizacje przemysłu motoryzacyjnego, funkcjonujące na poziomie produkcyjnym, działające w łańcuchu dostaw bądź zajmujące się procesami wykończeniowymi.

Wdrożenie systemu IATF 16949 przynosi przedsiębiorstwu szereg korzyści:

  • elastyczne dopasowanie do wymagań koncernów branży motoryzacyjnej;

  • doskonalenie własnego wizerunku wśród konsumentów;

  • poszerzenie wiedzy pracowników w zakresie systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym;

  • kształtowanie wśród pracowników świadomości dotyczącej znaczenia i wpływu indywidualnych działań każdego z nich na doskonalenie systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie lub łańcuchu dostaw;

  • zwiększenie skuteczności systemów zarządzania w przedsiębiorstwie oraz dokumentowania produkcji;

  • zredukowanie strat w łańcuchu dostaw;

  • zgodność z międzynarodowymi normami dotyczącymi jakości w branży samochodowej;

  • udoskonalenie jakości produktów oraz usług w branży motoryzacyjnej;

  • zmniejszenie kosztów ponoszonych z tytułu reklamacji konsumenckich oraz awarii;

  • wzrost efektywności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa;

  • wzrost zyskowności prowadzonej działalności;

  • wprowadzenie niezmiennych metod kontroli jakości;

  • skuteczne identyfikowanie produktów/ usług niezgodnych oraz możliwość podjęcia szybkich procesów naprawczych.

Szczegółowe informacje o naszych usługach wdrożeniowych znajdziesz tutaj.

Jeżeli są Państwo zainteresowani profesjonalnym wdrożeniem i późniejszą certyfikacją Systemu Zarządzania Jakością w motoryzacji, prosimy o kontakt telefoniczny: tel. kom. 509 628 232 lub wypełnienie formularza kontaktowego.

Wybrane organizacje, w których Firma QConsultant wdrożyła System Zarządzania Jakością w motoryzacji:

  • TRI-PACK Sp. z o.o.
  • E.A.MATTES-POLSKA Sp. z o.o.

Pełna lista klientów dostępna jest tutaj.